OPTYMALIZACJA A POZYCJONOWANIE

CZY OPTYMALIZACJA I POZYCJONOWANIE STRONY TO JEDNO POJĘCIE?


Odpowiedź brzmi „nie”. W branży reklamowej utarło się stwierdzenie, że optymalizacja i pozycjonowanie mają to samo znaczenie i używa się ich naprzemiennie.  Jest to mylne stwierdzenie. W rzeczywistości są to dwa odrębne procesy, które składają się na kompleksowe działania SEO (z ang. search engine optimization). Optymalizacja działań SEO opiera się na długofalowych działaniach, których efekty będą widoczne dopiero po długim czasie (po kilku tygodniach lub nawet miesiącach).

Wyróżniamy dwa rodzaje działań SEO: działąnia on-site i działania off-site. Pierwsze z nich skupiają się na bezpośredniej pracy na stronie (optymalizacja kodu, treści i grafiki) drugie zaś dotyczą działań poza stroną (linkowanie, szerzenie świadomości marki). Optymalizacja jest częścią składową procesu pozycjonowania. Bez poprawnej optymalizacji mechanizm  pozycjonowania nie miałby sensu. To co łączy te dwa pojęcia to wspólny cel jakim jest zwiększenie ruchu na stronie w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nawet najbardziej atrakcyjna i konkurencyjna oferta bez ugruntowanej pozycji w sieci nie dotrze do potencjalnych klientów, w efekcie czego nie możemy spodziewać się pożądanych efektów. Optymalizacja strony, dobrze przemyślane frazy oraz wartościowe linki są niezbędnym kluczem do wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

CZYM JEST OPTYMALIZACJA?


Optymalizacja strony to wszystkie działania bezpośrednio związane ze stroną czyli tzw. działania on-site. Są to kompleksowe działania optymalizacyjne pod wyszukiwarkę Google mające na celu poprawę widoczności strony. Optymalizacja strony powinna poprzedzać proces pozycjonowania.  Poprzez optymalizacje należy rozumieć zmianę lub modyfikację strony internetowej w zakresie struktury, treści, kodu, grafik oraz wyeliminowanie ewentualnych błędów.

JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA OPTYMALIZACJĘ?


optymalizacjaSłowa kluczowe –  Słowa kluczowe zwane również frazami kluczowymi odgrywają jedną z głównych ról na stronie. Nazywamy nimi wyrazy wpisywane przez internautów do wyszukiwarki w celu znalezienia konkretnej informacji. Odpowiedni dobór i analiza słów kluczowych przynoszą sukces w podjętych później procesie pozycjonowania. Ważne w tym przypadku jest to, aby treści nasycić odpowiednią ilością słów kluczowych.

Struktura – Strukturę tekstu znajdującego się na stronie określają znaczniki HTML, do których znaczącą wagę przywiązują roboty wyszukiwarki. Znacznikami są nagłówki H1, H2, H3 etc. Pełnią one bardzo ważną funkcję ponieważ tworzą całą strukturę tekstu na stronie. Należy ich używać by rozróżnić nagłówki, tytuły i podtytuły. Znacznik H1 ma największe znaczenie, jest tytułem strony i powinien posiadać większą czcionkę niż pozostałe znaczniki. Z tego również względu planując rozmieszczenie słów kluczowych należałoby pamietac o umieszczeniu ich właśnie w tych nagłówkach. Stosowanie nagłówków znacznie ułatwia czytanie treści internautom a przy tym korzystnie wpływaja na całosciowy efekt wizualny strony. Dodatkowo nasycenie treści w naturalny sposób frazami kluczowymi w odpowiednich miejscach ułatwia robotom dokonać sprawnej analizy tematyki strony.

Zdjęcia i grafiki – Wszystkie ilustracje, obrazki lub zdjęcia umieszczone na stronie powinny spełniać kilka warunków, by mogły zostać odczytane przez roboty. Ważną rolę odgrywa tu waga czyli kompresja obrazu oraz nadanie mu atrybutu alt. Długi czas ładowania zdjęcia negatywnie wpływa na ładowanie się strony, co negatywnie odbierają roboty jak i internauci.  Istotnym elementem jest nadanie obrazowi atrybutu alt, alternatywnego tekstu dla przeglądarek oraz atrybutu title, opisu jaki pojawi się nam po kliknięciu na dany obraz. Są to istotne szczegóły związane z kodem HTML grafik. Opisy obrazków są bardzo ważne z uwagi na fakt, iż roboty Google nie odczytują „naocznej” treści występujących grafik na stronie ale bez problemu odczytają język programowy.

Linkowanie wewnętrzne – Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu linków do podstron w obszarze jednej strony. Takie działanie odpowiada za poprawną nawigację i strukturę strony. Poprawne linkowanie wewnętrzne pozwala również robotom na szybszą indeksację strony.Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu linków do podstron w obszarze jednej strony. Takie działanie odpowiada za poprawną nawigację i strukturę strony. W praktyce oznacza to, że odwiedzający stronę użytkownik może łatwo i bez trudu poruszać się pomiędzy podstronami serwisu internetowego. Poprawne linkowanie wewnętrzne pozwala również robotom na szybszą indeksację strony, co przekłada się na jej szybszą widoczność w wyszukiwarce.

Linkowanie zewnętrzne – polega na linkowaniu poza obszar naszej strony, do zupełnie innego serwisu internetowego. Należy pamiętać, iż roboty biorą pod uwagę to, do jakich stron linkujemy. Dobrze jest więc linkować do witryn, które cechuje rzetelna i fachowa wiedza o tematyce bliskiej naszej stronie.

Unikatowe i urozmaicone treści Treści znajdujące się na stronie powinny być oryginalne i autorskie. Nie należy kopiować wpisów z innych stron w szczególności tych na wysokich pozycjach ponieważ może to w efekcie negatywnie wpłynąć na pozycję strony w rankingu wyszukiwań. Atrakcyjny i odpowiednio skomponowany wpis dostosowany do tematyki strony będzie przyjazną treścią dla internautów jak i wyszukiwarek. Aby treść przykuła uwagę czytelnika powinna być przejrzysta i czytelna. Teksty w formie monotonnych „elaboratów” z pewnością nie będą zachęcały do czytania. Dobrze jest używać pogrubień, kursywy, punktowania lub numerowania. Dodatkowym atutem strony będą infografiki, ilustracje, zdjęcia czy coraz bardziej popularne filmy video. Nie bez znaczenia jest również obszerność tekstów, które w danym temacie powinny być wyczerpujące. W efekcie czytelnik jest usatysfakcjonowana a wyszukiwarka traktuje treść „przyjaźnie” i postrzega jako wartościową.

CZYM JEST POZYCJONOWANIE?


pozycjonowanie w googlePozycjonowanie polega na osiągnięciu wysokiej pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to przede wszystkim, wszystkie działania marketingowe wykonywane poza obszarem strony, związane z budowaniem do niej wartościowych linków, budowaniem świadomości marki, tzw. działania off-site. Wymiernym efektem pozycjonowania są: pozycja na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, zwiększony ruch na stronie, pozyskanie nowych klientów z organicznych wyników wyszukiwania, zwiększona sprzedaż, konwersje. Pozycjonowanie strony jest procesem długofalowym ale za to wysoce skutecznym. Jeśli ktoś twierdzi, że jest w stanie w szybkim czasie wypozycjonować stronę, to niestety nie mówi prawdy lub jest w błędzie. Najwcześniej pierwsze efekty pozycjonowania powinny pojawić się po 3 – 6 miesiącach.

Poprawnie zoptymalizowana i wypozycjonowana strona daje nam szansę na:

  • zaistnienie na rynku sprzedażowym
  • kontakt z potencjalnym klientem
  • szeroką i dowolną prezentację oferty
  • rozpoznawalność naszej marki w sieci

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *